Olej rzepakowy

Łyżka oleju rzepakowego waży 10g.

  100g na zdjęciu (10 g)
Energia 884 kcal 88 kcal
Białko 0,0 g 0,0 g
Tłuszcz 100,0 g 10,0 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 7,1 g 0,7 g
Węglowodany 0,0 g 0,0 g
Cukry proste 0,0 g 0,0 g
Błonnik 0,0 g 0,0 g
Sól 0,0 g 0,0 g

Olej rzepakowy kalorie w 100g: 884kcal

Zobacz więcej: łyżka 10g olej

Ostatnia aktualizacja: 2016.12.01

Ważenie dodano: 2009.10.27 w kategorii Tłuszcze

Dzienne zapotrzebowanie

Porcja ze zdjęcia dla 2000 kcal
pokaż dla mojego zapotrzebowania

Inne ważenia tego produktu:

Mamy 26 opinii na temat ważenia - napisz własną

  • ile gram oleju mieści się w szklance?
  • Ja mam takie pytanie: jeżeli za pomocą pędzelka posmarujemy patelnie olejem, to ile gram oleju mniej wiecej zużywamy? Bardzo prosze o odpowiedz! :)
  • Ankaro, proponuję sprawdzić to własnoręcznie, zaczynając od najmniejszych porcyjek :]
  • BaŁaMuTkA 2011/04/02 20:05
    hmm... dobrze mi się kojarzy, że olej rzepakowy ma taki swój specyficzny zapach ?:)
  • Dla dociekliwych powiem że olej rzepakowy... nasz rodzimy rzepakowy jest zdrowszy nawet od "zalecanej" oliwy z oliwek. A że jest Nasz to i dużo tańszy. Polecam do sałatek! :D
  • basza1977 2011/11/09 17:27
    @Łukasz: to prawda. Ostatnio IŻŻ w Warszawie zbadał nasz kujawski z 1 tłoczenia i stwierdził:
    że ma ponad dwa razy mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, które podwyższają poziom cholesterolu we krwi i sprzyjają chorobom układu krążenia. Co ważne, zawiera tylko 4% groźnego kwasu palmitynowego, sprzyjającego zlepianiu się się płytek krwi i powstawaniu skrzepów, mogących być przyczyną udaru.
    Po trzecie , ma 11 razy więcej kwasów omega-3 chroniących serce, poprawiających odporność i pracę mózgu.
    Po czwarte, rzepakowy dostarczy także trzy razy więcej witaminy E, skutecznego wymiatacza wolnych rodników, zabezpieczając cię przed chorobami serca i dając szansę na dłuższe życie.
    Jeden warunek: kupować olej rzepakowy tłoczony na zimno, tzw. bezerukowy, odporny na utlenianie, bezwonny i o neutralnym smaku. Nadaje się do smażenia, pieczenia i sałatek.
    Zawartość kwasów tłuszczowych:
    rzepakowy / z oliwek
    JKT 61% / 75%
    WKT omega-3 11% / 1%
    WKT omega-6 21% / 9%
    NKT 7% / 15%

    JKT-jednonasycone kwasy tłuszczowe
    WKT-wielonasycone kwasy tłuszczowe
    NKT-nasycone kwasy tłuszczowe
  • basza1977 2011/11/09 17:28
    a do sałatek to ja jednak wolę olej z pestek winogron niż rzepakowy. Jest delikatniejszy i nie ma tego specyficznego olejowego zapachu. Polecam : )
  • a ja powtórzę pytanie Zoraidy -ile gram oleju = szklanka? :)
  • papryczqa 2012/02/19 16:56
    To napełnij sobie szklankę łyżka po łyżce i policz ile C wyjdzie łyżek, pomnóż przez 10 i masz wynik(odpowiedź na dręczące Cię pytanie) ;-)
  • Pani Izo, czy tłuszcze roślinne są gorzej przyswajalne niż tłuszcze zwierzęce? A jeśli tak, to czy wartości energetyczne produktów pochodzenia roślinnego (i nie tylko) uwzględniają mniejsze wchłanianie z przewodu pokarmowego, a podana ilość kcal jest "wartością użytkową ;)" czy "wartością całkowitą"? Bo przecież nie trawimy spożywanych pokarmów w stu procentach... więc te nieprzyswojone resztki, w skali uśrednionej oczywiście, znajdują się w tabelach kalorycznych czy już ich tam nie ma?
  • Co prawda pytanie nie do mnie ale częściowo mogę odpowiedzieć, otóż:
    Nie istnieją tabele kaloryczne (a przynajmniej ja się z takimi nie spotkałem) które uwzględniały by tylko kalorie wchłaniane przez nasz organizm. Jest to spowodowane tym że ilość przetworzonych przez nasz organizm związków jest wartością osobniczą, indywidualna dla każdej osoby, zależną np od długości jelita cienkiego. Oczywiście przyjmujemy że każdy organizm dąży do przyswojenia jak największej ilości pokarmu, co za tym idzie w liczeniu kalorii powinniśmy brać pod uwagę 100% kcal podawanych w tabelach kalorycznych. Jeśli byśmy mieli wliczać do bilansu kaloryczność za przeproszeniem "stolca" to musieli byśmy również brać pod uwagę np ilość sosu który pozostaje na talerzy czy kawałki jedzenia pozostałe na widelcu. A w skrajnych przypadkach można by się pokusić o obliczanie kaloryczności pokarmów które wypłukujemy czyszcząc zęby po jedzeniu. Oczywiście mijało by się to z celem.

    Pozdrawiam
    Łukasz
  • Dziękuję za odpowiedź, ale mi nie chodzi o resztki na talerzu ;) i zaburzenia wchłaniania. Interesuje mnie bardziej coś innego... Załóżmy, że owoc jakiśtam ma x kcal i można uzyskać z niego x energii, ale wtedy, gdy zostanie cały przekształcony w energię. Ale wiemy, że w naszym przewodzie pokarmowym np. błonnik nie wchłania się. Ale taki błonnik, wyobrażam sobie, może być źródłem energii... w innych okolicznościach. Więc dla człowieka część owocu jakiegoś tam jest nieprzyswajalna. Czy wartości kaloryczne produktów spożywczych, nie tylko na ilewazy, ale w ogóle, uwzględniają całkowitą wartość energetyczną, czy jest to już szacowanie pomniejszone o to, co i tak nie zostanie zużyte? Pytam o to raczej z ciekawości, jak dokonuje się oceny kaloryczności produktów, a nie po to, żeby z kalkulatorem "mierzyć" kanapkę z przeźroczystym plasterkiem ogórka hi hi :) Pytanie ma bardziej charakter naukowy (ale duże słowo) niż dietetyczny.
  • evergreen 2012/06/07 14:20
    a jak się ta waga 10g ma do mililitrów?
  • 1g=1,5ml
  • lek. wet. 2012/08/02 01:41
    @Szuszu - fajnie, że interesują Cię takie sprawy. Nie będę tu występować w roli żadnego eksperta, ale uważam, że Twoje rozważania są ciekawe, więc pozwolę sobie się podpiąć.

    Rzeczywiście, masz rację - kaloryczność każdego produktu jest zależna od wielu czynników - jego strawności, wchłanialności, przyswajalności itp. Zauważ, że tak naprawdę nie można powiedzieć "ile coś MA kalorii", a jedynie "ile kalorii uzyska z tego dany organizm".

    Weźmy na przykład takiego Snickersa - "ma" on 260 kcal, ale czy gdyby go dać np. kurze, to dla niej także miałby on 260 kcal? Oczywiście, że nie - jej sposób trawienia i wchłaniania pozwoliłby może wyciągnąć trochę kalorii np. z orzechów, ale z czekolady, czy karmelu już nie. Nie szukając daleko - dajmy tego Snickersa noworodkowi, który nie posiada jeszcze odpowiednio przystosowanych enzymów trawiennych i układu pokarmowego w ogóle - dla niego również ten Snickers będzie miał mało kalorii.

    Oczywiste jest, że biologii nie da się zamknąć w kwadratowe ramy, więc wszystko opiera się na szacunkach - stąd zapotrzebowanie kaloryczne, które sobie wyliczysz lub znajdziesz w tabeli jest także szacunkowe - i odpowiada ono tym wartościom kalorycznym, które na tej stronie - z możliwie największą z tego co widzę - dokładnością i skrupulatnością się podaje.

    Pozdrawiam serdecznie!
  • Tak z ciekawości- jak smażę coś z panierką na oleju to ile tak mniej więcej oleju może wsiaknąć w panierkę i de facto ile go zjadam? Najczęściej rybkę czy kotleta odkładam na papierowy ręcznik żeby wsiąkło, bo nie przepadam za bardzo tłustymi rzeczami, ale wiadomo, że wszytskiego nie wyciągnie.
  • Wbrew pozorom to nie tak dużo, jak się wszystkim wydaje, bo kiedyś celowo odmierzyłam olej, bułkę tartę i smażyłam kotlety. Bodajże na 6 kotletów po ok. 100g każdy spokojnie wystarczyło mi coś ok 70ml oleju.
  • Biorąc pod uwagę ile wlewam na patelnię, ile wypryska ;), ile zostanie na patelni i na ręczniku czasem tak właśnie przyjmuję że ok. 10ml na porcję zjadam. I zastanawiam się jak daleko moje "na oko" może odbiegać od rzeczywistości ;)
  • Czy olej lniany nadaje się do smażenia? Na tym który zakupiłem napisane jest ,że nie.
    Czy osoby,które piszą aby używać oleju lnianego(do picia) lub oliwy do smażenia mogą podeprzeć się jakimiś wiarygodnymi wynikami badań na temat dłuższego okresu stosowania takowego oleju (co najmniej 30 lat)? Czy same są królikami doświadczalnymi ,o których napiszą za 20,30 lat?
  • Szkoda by mi było oleju w takiej cenie dać do smażenia :P
  • najlepszy jest tran i oleje z ryb a z roślin olej lniany, cała reszta tłuszczów niestety daleko, daleko w tyle...poczytajcie o kwasach Omega 3 i Omega 6 i ich wzajemnym stosunku do siebie.
  • nie smaży się na olejach o dużej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych ponieważ te podlegają utlenianiu (i nie tylko), najlepiej smażyć na olejach o dużym stosunku kwasów nasyconych:jak olej kokosowy, ewentualnie ekologiczny smalec itd.. Utlenianie jedno i wielo nienasyconych kwasów tłuszczowych jest tym szybsze im wyższej temperaturze je poddamy, a z utlenionymi kwasami tłuszczowymi organizm sobie nie radzi(radzi sobie połowicznie, czyli potrafi je odtlenić, ale wymaga to od niego zużycia antyoksydantów najprawdopodobniej), druga sprawa że podczas smażenia takich kwasów powstają jeszcze inne toksyny, które są bardziej groźne dla organizmu niż utlenione kwasy(bo organizm moze je odtlenic za pomoca antyoksydantow, ale kosztuje go to zuzycie antyoksyadntow-podobnie jak my możemy dodać do oleju witaminę E zapobiegając utlenieniu kwasów tłuszczowych). Za to do sałatek jak najbardziej olej rzepakowy z 1 tłoczenia się nadaje, ale i tak lepszy będzie olej lniany, a najlepiej mieć w domu kilka olejów o różnych kwasach jedno i wielonienasyconych (aby zachować ich różnorodność dostarczaną do organizmu)
  • Do smażenia tylko ghee , olej kokosowy i smalec ! .
  • Gabaziom93 2016/11/30 11:33
    Czy po pieczeniu kalorycznosc oleju wzrasta? Jak?
    Bardzo dziękuję za odpowiedź :)
  • @Gabaziom93 Kaloryczność żadnej potrawy nie zmienia się pod wpływem pieczenia. Jeśli włożysz do piekarnika surową potrawę o wartości energetycznej 500 kcal, to wyjmiesz upieczoną potrawę o wartości energetycznej 500 kcal. Jedyne, co może ulec zmianie to wartość kaloryczna w przeliczeniu na 100 gram za sprawą ubytku wody. Jednak nie w przypadku oleju. Jego kaloryczność zarówno w porcji, jak i w przeliczeniu na 100 gram, przed pieczeniem i po upieczeniu, będzie zawsze taka sama.
  • @Gaba
    Kaloryczność nie zmienia się. Co najwyżej na niekorzyść zmieni się forma tłuszczy.

Dodaj komentarz na temat ważenia

Oceń smak i właściwości produktu. Podziel się ciekawym przepisem, napisz jak wykorzystujesz go w kuchni. Jeśli produkt jest dla Ciebie nowością nie krępuj się pytać o sposób przyrządzania czy dostępność.

Możesz dodać komentarz jako niezalogowany lub zaloguj się albo zarejestuj aby w pełni korzystać z ileważy.pl

Zobacz jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu

Jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu?

  • powiąż komentarze z Twoim kontem użytkownika
  • nie czekaj na moderację komentarzy
  • zarezerwuj swój podpis / pseudonim
  • dla zalogowanych użytkowników nazwa przy komentarzu prowadzi do profilu gdzie możesz promowac swoją stronę / bloga
  • podstawowe konto jest darmowe a rejestracja trwa ok. minutę