Łyżka otrębów orkiszowych

Otręby orkiszowe

Łyżka otrębów orkiszowych waży 4 g.

  100g na zdjęciu (4 g)
Energia 267 kcal 11 kcal
Białko 15,0 g 0,6 g
Tłuszcz 4,6 g 0,2 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,9 g 0,0 g
Węglowodany 18,0 g 0,7 g
Cukry proste 2,1 g 0,1 g
Błonnik 47,0 g 1,9 g
Sól 0,0 g 0,0 g

Otręby orkiszowe kalorie w 100g: 267kcal

Zobacz więcej: łyżka 4g orkiszowe otręby

Ostatnia aktualizacja: 2016.10.10

Ważenie dodano: 2011.09.23 w kategorii Produkty zbożowe

Dzienne zapotrzebowanie

Porcja ze zdjęcia dla 2000 kcal
pokaż dla mojego zapotrzebowania

Producent: Melvit S.A.
Inne ważenia tego produktu:

Mamy 25 opinii na temat ważenia - napisz własną

  • a jaki jest korzystny wpływ otrębów orkiszowych na organizm??:D
  • Super wazenie walsnie ostatnio sie zastanawialam nad ich kupnem jak tylko skoncze diete kapuscianą to je kupie
  • Diete kapusciana najlepiej skoncz juz teraz... Diety cud to prosta droga do jojo.
    Co do otrebow to w smaku pszypominaja zwykle pszenne? I czy to sa te ktore pecznieja w zoladku?
  • Pęcznieją wszytskie ale orkiszowe hamują wchłanianie częsciowo tluszczów. W ogóle powinno się jeść wszystkich otrębów po trochu, bo każde mają inne właściwości
  • A jak ze smakiem, do ktorych sa podobne? Bo np tych owsianych nie lubie poprostu :]
  • hello kitty 2011/09/24 03:58
    czy osoby na diecie bezglutenowej mogą jeść otręby orkiszowe? i w ogóle taką mąkę?
    dziękuję za odpowiedź i za tę wspaniałą stronę!
  • Pani Izabelo, jak to jest z tymi otrębami? Spotkałam się z opinią, że nie są one wcale takie zdrowe, jak się wydaje. Nie wiem, czy mogę tu linki wklejać do innych stron, wiec może zacytuję dwa krótkie fragmenty: "Wiele pań burzy się twierdząc, że przecież otręby zawierają błonnik, którego im potrzeba, np. żeby uniknąć zaparć. Tak, zawierają, jest to błonnik nierozpuszczalny w wodzie. Bardzo często podrażnia on jelita, a nawet może zaostrzyć dolegliwości w zespole jelita nadwrażliwego. Otręby absorbują wodę w jelicie, a wiele pań nie dba o wypijanie odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia. W efekcie otręby wcale nie pomagają pozbyć się problemów z zaparciami, ale je pogłębiają."
    oraz:
    "Obrońcy otrąb krzykną zapewne: bo witaminy, bo minerały w otrębach! Tak, ale powinniśmy wspomnieć ponadto, że otręby zawierają kwas fitynowy. Tenże kwas upośledza wchłanianie przez organizm mikroelementów, przykładowo: wapnia, magnezu, cynku, żelaza. Zatem nie tylko nic nam nie przyjdzie z witamin i minerałów zawartych w otrębach, bo ich wchłanianie jest upośledzone. Mało tego, obecność otrębów w treści jelita zahamuje absorpcję składników mineralnych z innych źródeł pozywienia."

    Będę wdzięczna za odniesienie się do powyższych argumentów. Sama za otrębami nie przepadam, a tych nie widziałam. Ale mam fazę na orkisz (ostatnio zakupiłam makaron orkiszowy, namiętnie zjadam chleb orkiszowy), wiec kto wie ;)
  • oj SERDECZNIE DZIĘKUJĘ!!!
    naprawdę nie przypuszczałam, że tak szybko doczekam się realizacji tego pomysłu :)
    naprawdę jestem pełna UZNANIA (jak i wdzięczności) względem tego co Pani/Państwo robią.
    Chciałabym jedynie zapytać ... ile łyżek dziennie (tych właśnie otrąb) mogę spożywać?
    dziękuję serdecznie raz jeszcze :)
  • słyszałam kiedyś, że maksymalna dzienna dawka otrąb to 3 łyżki, a do tego duuuuużo wody!
  • bolkowa ale odpowiedź jest łatwa- co za dużo to nie zdrowo.
    jeśli wsypię do owsianki/jogurtu/granoli łyżeczkę czy dwie otrąb to przecież nic się nie stanie. Drażnić mogą gdy ktoś codziennie wcina po kilka łyżek i twierdzi,że pomogą mu schudnać
  • Mademoiselle 2011/09/24 11:44
    hm.. ciekawi mnie proporcja białka i błonnika. Zwykle jem otręby pszenne z dodatkiem żytnich, i.. no, ok, smakuje mi, tylko czasami pod względem konsystencji są dla mnie aż za bardzo łuskowate i takie "nie do przeżucia". Czy otręby orkiszowe ze względu na większy udział białka a mniejszy błonnika, będą bardziej... hmm.. przeżuwalne? ;) Właśnie idę na zakupy i nie wiem, jakie kupić..
  • Mademoiselle 2011/09/24 11:46
    PS @ Paula: Dieta kapuściana? Wykończysz się, kobieto.. Takie monoskładnikowe diety nigdy nie są dobrym pomysłem, uwierz mi, wiem po sobie!! Zacznij się normalnie zdrowo odżywiać, to jest kluczem do zadowolenia i dobrego samopoczucia we własnym ciele! :)
  • mi se wydaje, ze ogolnie bardzo wiele osob cierpiacych na zaparcia poprostu zbyt malo wody pije i dlatego maja ten problem ;)
  • Zgadzam sie z Toba Haruka, a przykladem jest moja babcia,ktora miala z tym problem,odkad zaczelam jej sama podawac szklanki z woda,problem znikl!!!
    W ciagu dnia pila tylko dwie szklanki herbaty i kawe z mlekiem i to WSZYSTKO. Teraz pracuje nad zmiana jej nawykow. Ale jest ciezko,ludzie starej daty,no coz,walcze dalej:)
  • Ale mi abrdzo smakuje dieta kapusciana :) same warzywa i owoce potem białko w postaci mleka i chudego miesaa w ostatnim dniu brazowy ryż to tylko tydzien nic mi sie nie stanie :)
  • Chyba wkradł się błąd... :)
    W "łyżeczce", na 100g, błonnik jest wpisany jako 40g
    a tu w "łyżce" jest już go 20g na 100g :)
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2011/09/24 21:54
    @asia: rzeczywiście, wkradł się błąd. Poprawione.
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2011/09/25 11:14
    @jo: "a jaki jest korzystny wpływ otrębów orkiszowych na organizm??" Składnikiem, który wręcz charakteryzuje otręby jest błonnik. Jak widzimy, w powyższych otrębach znajduje się jego ogromna ilość. Błonnik ten jest nierozpuszczalny. Cóż to oznacza ? Otóż przechodzi przez przewód pokarmowy w niezmienionej postaci (nie jest trawiony), ale przechodząc przez jelita, staje się niejako "szczotką fizjologiczną" Zabiera ze sobą różne metabolity, metale ciężki itd... Pomaga uformować stolec, ale tylko wtedy, gdy dostarczy mu się odpowiedniej ilości płynów. Poza błonnikiem, otręby zawierają też w swojej łusce pozostałe składniki odżywcze, jak białko, niewielką ilość tłuszczu, składniki mineralne i witaminy.
    @haruka: "w smaku pszypominaja zwykle pszenne?" Dla mnie nie ma żadnej różnicy. Jedno i drugie to pszenica, być może dlatego struktura jest praktycznie taka sama. A smak ? Hmm... otręby spożywam praktycznie tylko po obróbce cieplnej (dodatek do kotletów, pulpetów itp..), ale po Twoim zapytaniu sprawdziłam i nie wyczuwam różnicy. Co innego pieczywo wypieczone ze 100 % mąki orkiszowej. Wtedy owszem, wyczuwam różnicę w stosunku do pieczywa z pszenicy "zwyczajnej" :)
    "czy to sa te ktore pecznieja w zoladku?" Błonnik dzieli się na frakcję rozpuszczalną i nierozpuszczalną. Wprawdzie obie mogą wchłaniać i zatrzymywać wodę, jednak jak wynika z przeprowadzonych badań, funkcję "pęcznienia" przypisuje się błonnikowi o frakcji rozpuszczalnej.
    Natomiast błonnik, znajdujący się w otrębach orkiszowych, czyli nierozpuszczalny dzięki swojej formie przyspiesza pasaż treści pokarmowej, powiększa masę kałową w jelicie, wiążąc bakterie i metabolity.
    @Blania: "W ogóle powinno się jeść wszystkich otrębów po trochu, bo każde mają inne właściwości" zgadzam się z Tobą :) Urozmaicenie to podstawa. Ja najczęściej wykorzystuję w swojej kuchni otręby 4 zbóż. To dobre rozwiązanie. W jednym wówczas daniu, będziemy mieć obie frakcje błonnika jednocześnie :)
    @haruka: "A jak ze smakiem, do ktorych sa podobne? Bo np tych owsianych nie lubie poprostu" Zdecydowanie przypominają pszenne. Mają inną strukturę niż owsiane (i inne właściwości, bo owsiane składają się głównie z frakcji rozpuszczalnej).
    @hello kitty: "czy osoby na diecie bezglutenowej mogą jeść otręby orkiszowe? i w ogóle taką mąkę?"
    Orkisz wprawdzie zawiera mniej glutenu niż pszenica zwyczajna (dlatego chociażby nie jest wykorzystywany na szeroką skalę w piekarnictwie i cukrownictwie; bardziej pod kątem ciekawego smaku, walorów żywieniowych, marketingu itp...) jednak dalej jest to gluten. Słyszałam o przypadkach tolerancji orkiszu u osób z celiakią, jednak najpierw należy to skonsultować ze swoim lekarzem prowad@zącym.
    @bolkowa: "Bardzo często podrażnia on jelita, a nawet może zaostrzyć dolegliwości w zespole jelita nadwrażliwego." Błonnik nierozpuszczalny ze swojej natury podrażnia jelita, ale u osoby zdrowej, takie podrażnianie jest korzystne, jeżeli przyjmujemy z pokarmami odpowiednią jego ilość (nie przesadzając). Zespół jelita drażliwego charakteryzuje się często dwoma okresami: biegunki naprzemiennie z prawidłowym oddalaniem stolca lub problemy z jego oddawaniem. Część osób cierpiących na tę dolegliwość w chwilach odpowiedniej pracy jelit może sobie pozwolić na przyjmowanie błonnika nierozpuszczalnego, jednak jak w każdym schorzeniu do każdego organizmu podchodzi się indywidualnie.
    "Otręby absorbują wodę w jelicie, a wiele pań nie dba o wypijanie odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia. W efekcie otręby wcale nie pomagają pozbyć się problemów z zaparciami, ale je pogłębiają.” Niestety, nie tylko panie zapominają o dostarczaniu do organizmu odpowiedniej ilości płynów. Może się to zakończyć jak w przytoczonym przez Ciebie zdaniu, co jednak nie umniejsza w żaden sposób dobroczynnej roli błonnika. Po prostu w takiej sytuacji sami sobie jesteśmy winni i nic nie da obarczanie błonnika ;)
    "Obrońcy otrąb krzykną zapewne: bo witaminy, bo minerały w otrębach! Tak, ale powinniśmy wspomnieć ponadto, że otręby zawierają kwas fitynowy. Tenże kwas upośledza wchłanianie przez organizm mikroelementów, przykładowo: wapnia, magnezu, cynku, żelaza. Zatem nie tylko nic nam nie przyjdzie z witamin i minerałów zawartych w otrębach, bo ich wchłanianie jest upośledzone. Mało tego, obecność otrębów w treści jelita zahamuje absorpcję składników mineralnych z innych źródeł pozywienia.” Kwas fitynowy występuje nie tylko w otrębach, ale i w produktach pełnoziarnistych, ryżu, płatkach itd... namaczanie i obróbka termiczna znacznie zmniejszają jego zawartość. Ale spożywając bezpieczną ilość błonnika oraz otrębów, nie zrobimy sobie krzywdy :) Zdrowa, dorosła osoba powinna spożywać minimum 25 g błonnika / dobę. Przyjmuje się, że średnio od 25 do 40 g. A maksymalna dawka otrębów, to 2-4 łyżki. Ale nie przyjmowanych jednorazowo, tylko rozłożone w ciągu dnia. Jeżeli w naszym menu dominują produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, wówczas nie musimy dodatkowo spożywać otrębów (ja jestem tu przykładem, dodaję je praktycznie tylko do panierowania itp...) Czyli, gdy nasze menu będzie prawidłowo skomponowane, nie będziemy musieli się zmagać ani z niedoborem ani nadmiarem różnych składników :)
    @ab: "ile łyżek dziennie (tych właśnie otrąb) mogę spożywać?" w zależności od tego, ile znajduje się błonnika w Twoim menu, nie powinnaś przekroczyć 1-2 łyżek otrąb zawierających błonnik o frakcji nierozpuszczalnej.
    @Mademoiselle: "Czy otręby orkiszowe ze względu na większy udział białka a mniejszy błonnika, będą bardziej… hmm.. przeżuwalne?" Orkisz z natury posiada więcej białka niż jego kolega z pszenicy zwyczajnej, jednak nie ma to wpływu na jego "wiórowatość".
    @haruka: "mi se wydaje, ze ogolnie bardzo wiele osob cierpiacych na zaparcia poprostu zbyt malo wody pije i dlatego maja ten problem" Fakt, wiele osób wciąż dostarcza do organizmu za mało płynów, jednak zaparcia to często złożony problem (nieodpowiednie menu, zbyt mała aktywność fizyczna, używki, stres, inne schorzenia itd...)
  • Ja w swojej diecie miałam bardzo dużo produktów zawierających błonnik, dodatkowo jadłam ok.4-5łyżek otrębów dziennie i niestety nabawiłam się strasznych boleści brzucha, teraz zauważyłam, że okropnie wypadają mi włosy, łamią paznokcie, mam trądzik, przesuszoną skórę, problemy ze stawami...Lekarka powiedziała mi, że mój organizm nie wchłania witamin, które dostarczam organizmowi, dlatego mam niedobór większosci z nich. Powiedziała, że w pokarmach, które spożywam jem dość błonnika, dlatego powinnam przystopować z otrębami i zobaczyć co się będzie działo...
    Dziewczyny, wszystko z umiarem, co z tego, że otręby są tak niskokaloryczne, ale co za dużo to niezdrowo:( jestem tego chodzącym przykładem.
  • Chyba tez zalezy od organizmu... Ja jem duzo warzyw, jem rowniez otreby i podobnych problemow nie mam.
  • Jak dla mnie w kwestii jedzenia otrąb na sucho, od tak łyżeczką, to smak orkiszowych (i struktura) różni się od pszennych...na korzyść orkiszowych. Są słodsze i mają taki...sojowy posmak (jak napój sojowy)_ ; )
  • Cos chyba jest nie tak. W 4gramach błonnika jest 1.6 n atej stronie a na kalkulatorze pojawia mi się tyle samo co białka czyli 0.8. (?)
  • Otręby orkiszowe są niewątpliwie zdrowsze od pszennych ponieważ:
    - pochodzą ze zboża uprawianego najczęściej metodami tradycyjnymi (ekologicznie)
    - są delikatniejsze( jest to druga łuska tego zboża, pierwsza jest podobna do łuski jęczmiennej)
    - orkisz jako taki ma właściwości lecznicze ( św. Hildegarda)
    - pszenica jest bardzo intensywnie nawożona i opryskiwana środkami chemicznymi aby uzyskać wysoki plon ( 6-8,0 t/ha zaś orkisz 2-3t/ha)
  • Od pewnego czasu chorobliwie wręcz "kolekcjonuję" wszelkiej maści płatki, otręby, bakalie, suszone owoce coby móc codziennie pożerać teoretycznie bardzo podobne (w praktyce różnorakie, ciekawe) śniadania. Na otręby orkiszowe natknęłam się stosunkowo późno. Dorwałam je w Stokrotce (niestety nie ma jej w moim mieście; w Tesco, Lidlu, Polo, Dino, Biedronce, Intermarche- brak, choć teoretycznie mogłam je przeoczyć). Po przeczytaniu wartości odżywczych... no cóż, gdybym miała porównać je z powyższymi- najprawdopodobniej natknęłam się na wybryk natury zamknięty w plastikowej paczuszce ;)
    Energia: 216/100g
    Tłuszcz: 4,25g
    Węglowodany: 21,7g
    Błonnik- 42,8g
    Białko- 15,5g
    Początkowo traktowałam je jedynie jako dodatek do owsianki. W tej chwili blenduję: dwa banany + dwie garście szpinaku + dwie łyżki o. orkiszowych. Opcjonalnie dorzucam górskich/orkiszowych/jęczmiennych/pszennych płatków, jeśli potrzebuję czegoś 'mocniejszego'. Daje kopa, dodatkowo zielony kolorek mimowolnie pozytywnie nastraja do życia :)
    Na sucho teoretycznie nie jem. Spróbowałam aby móc porównać je z innymi. I tak jak w przypadku większości otrębów- na sucho 'ciężko idzie', wiórowaty pył trudno jest bezproblemowo przełknąć :)
    Viva orkisz!
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2016/10/10 16:18
    W dniu dzisiejszym zmieniłam / odświeżyłam wartości odżywcze względem powyżej zważonych otrębów orkiszowych.

Dodaj komentarz na temat ważenia

Oceń smak i właściwości produktu. Podziel się ciekawym przepisem, napisz jak wykorzystujesz go w kuchni. Jeśli produkt jest dla Ciebie nowością nie krępuj się pytać o sposób przyrządzania czy dostępność.

Możesz dodać komentarz jako niezalogowany lub zaloguj się albo zarejestuj aby w pełni korzystać z ileważy.pl

Zobacz jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu

Jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu?

  • powiąż komentarze z Twoim kontem użytkownika
  • nie czekaj na moderację komentarzy
  • zarezerwuj swój podpis / pseudonim
  • dla zalogowanych użytkowników nazwa przy komentarzu prowadzi do profilu gdzie możesz promowac swoją stronę / bloga
  • podstawowe konto jest darmowe a rejestracja trwa ok. minutę