Czerwona soczewica

Łyżka czerwonej soczewicy waży 12 g.

  100g na zdjęciu (12 g)
Energia 327 kcal 39 kcal
Białko 25,4 g 3,0 g
Tłuszcz 3,0 g 0,4 g
Węglowodany 48,6 g 5,8 g
Błonnik 8,9 g 1,1 g

Czerwona soczewica kalorie w 100g: 327kcal

Zobacz więcej: łyżka czerwona 12g soczewica

Ostatnia aktualizacja: 2016.06.23

Ważenie dodano: 2010.06.29 w kategorii Produkty zbożowe

Dzienne zapotrzebowanie

Porcja ze zdjęcia dla 2000 kcal
pokaż dla mojego zapotrzebowania

Producent: Sante
Inne ważenia tego produktu:

Mamy 36 opinii na temat ważenia - napisz własną

  • A łyżka ugotowanej soczewicy czerwonej?! Ile może mieć kcal?!
  • angelika 2012/03/11 08:36
    soczewica czerwona, gotowana bez soli w 100g -->97 kcal
  • Angelika, sól nie ma kalorii, więc z solą zapewne też.
  • teresa47896 2013/08/13 10:39
    Natalkowa, potrawy gotowane z solą bardziej pęcznieją więc może zmienić to objętość potrawy co doprowadzi jednocześnie do zmniejszenia kaloryczności (na 100g produktu) ... :) nie warto porywać się z motyką na słońce..
  • @Beata jeśli po ugotowaniu produkty pęcznieją x2-3 to łyżka takiej soczewicy będzie miała gdzieś koło 13-20kcal.
  • Z ciekawości kupiłam ostatnio porcję na wagę (ok. 5 łyżek), koszt - 27 groszy :D Przygotowałam na obiad kotlety z tofu, sałatę rzymską, pomidory z miętą, i właśnie tą soczewicę, wyszło bardzo dobre. Od razu poleciałam na bazar i kupiłam pół kilo ;)

    A jak gotujecie soczewicę? W internecie znalazłam wiele bardzo różnych przepisów, nawet taki, żeby namaczac ją godzinę, a potem gotować 1,5 godziny... Ja wrzuciłam suchą do wody i postawiłam na kuchenkę, dwie minuty od zagotowania wody była już dobra ;)
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2015/05/02 17:54
    @Tvk_91: Soczewica czerwona gotuje się w ekspresowym tempie. Zresztą chyba najszybciej ze wszystkich swoich pozostałych kolorowych koleżanek ;)
  • Niewiedząca 2015/05/02 19:12
    Inne soczewice po prostu gotuję do miękkości (nie moczę ich przy tym wcześniej), ale ta ma tendencję do rozgotowywania się, więc zalewam ją wrzątkiem, gotuję 3-4 minuty i wyłączam, a później zostawiam w garnku na jeszcze parę minut, aż zmięknie i błyskawicznie odcedzam. Dzięki temu nie robi mi się z niej odrzucająca papka.
  • @Izabela, @Niewiedząca,
    Dziękuję za odpowiedzi, właśnie w internecie znalazłam przepis, żeby czerwoną gotować 40 minut, a zieloną 1,5 godziny... No chyba że autor chciał mieć puree, a nie chciało mu się ugniatać ;)

    Soczewica bardzo przypadła mi do gustu- bardzo tanie, błyskawiczne w przygotowaniu, a jakie smaczne :) Idealny "wypełniacz" do różnych dań typu chińszczyzna; ostatnio robiłam, miałam do zużycia m.in. białą kapustę i marchew. Na patelnię wrzuciłam marchew pokrojoną w słupki, jak zmiękła, dorzuciłam pokrojoną w paseczki kapustę oraz starty na tarce świeży imbir, sos sojowy, czosnek i pół łyżeczki cukru (czyli improwizowany sos a'la Teriyaki ;) ) i później ugotowaną soczewicę, całość połączyłam z niezawodnym makaronem Mie- wyszło bardzo sycące, pikantne i niesamowicie rozgrzewające.

    Macie jakieś ciekawe pomysły na pastę z soczewicy, taką na kanapki?
  • Jeśli chodzi o pastę na kanapki... Ja podsmażam cebulę, dodaję do ugotowanej soczewicy i przyprawiam: solą, pieprzem i curry. Zajadają nawet dzieciaki :D
  • @Porek,
    Brzmi smacznie, muszę wypróbować :)

    Jutro robię eksperyment, zostało mi z obiadu pół porcji ryżu ugotowanego z kurkumą, mam zamiar wymieszać to z podobną ilością soczewicy i mocno doprawić, do tego prawdopodobnie kotlety sojowe i surówka z pomidora.

    A kotlety, pulpety z soczewicy da się zrobić? Fajnie pasowałoby takie coś jako "wkład" do hamburgera ;)
  • Ja znowu w temacie soczewicy ;)

    Odnośnie poprzedniego wpisu: zrobiłam taki mix pół na pół soczewica z ryżem i dodałam sos słodko pikantny chilli Tao Tao, i podałam jako dodatek do ryby i pomidorów; bardzo smaczne, ale muszę popracować nad zrobieniem podobnego sosu domowym sposobem.

    Kotlety, pulpety da się zrobić, wczoraj razem z Mamą robiłyśmy. Ok. 5 łyżek suchej soczewicy (nie liczyłam ile to jest po ugotowaniu), do tego ok. 2-2,5 łyżki ugotowanego ryżu (bo akurat był w zasięgu ;) ), niecałe jajko, kilka łyżek bułki tartej i przyprawy. Ja dałam sól, czosnek, pieprz czarny, pieprz ziołowy (dużo) i trochę słodkiej papryki, całość ugniotłam widelcem na średnio gładką pastę. Z takiej ilości wyszło nam 12 mini klopsików i 1 wkład do hamburgera; na przyszłość muszę mocniej doprawić, ale i tak wyszło super. Klopsiki zrobiłam z młodymi ziemniakami i sosem pomidorowym, a hamburger z bułką pszenno-żytnią z sezamem, keczup, musztarda, ogórek konserwowy, plaserek sera i prażona cebulka. Śmiem twierdzić, że jest to lepsze niż z wołowiną ;)

    Jak macie jakieś fajne przepisy na wykorzystanie soczewicy to wrzucajcie, mam ponad kilogram takich ziarenek, i chętnie poeksperymentuję ;)
  • * plasterek ;)

    Smażone były na oleju; co ciekawe, chłoną bardzo mało tłuszczu, na całą tą ilość (czyli dwa obiady i kolację) wystarczyło jakieś 2,5 łyżki oleju, a mam starą i wysłużoną patelnię, na takiej porządnej pewnie wystarczy jedynie posmarować tłuszczem przy użyciu pędzelka albo papierowego ręcznika.
  • O co chodzi z różnicą zawartości tłuszczu w soczewicy, zależnie od producenta? Rozumiem, jeśli w niektórych produktach różnice są minimalne, ale doznałam szoku gdy przeczytałam na opakowaniu Sante 3,0g tłuszczów, podczas gdy np. ta zaprezentowana tutaj nie ma nawet pół grama...
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2015/08/03 13:53
    @Magic: "O co chodzi z różnicą zawartości tłuszczu w soczewicy, zależnie od producenta?"
    Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Są różne metody badawcze, są różne metody opracowywania wyników i przede wszystkim jest to surowiec naturalny, w którym mogą występować kilku procentowe różnice w składzie chemicznym. Jeżeli różnica będzie wynosić kilka gramów, to w przypadku powyższego surowca nie należy się tym niepokoić.
  • @Izabela, dziękuję za odpowiedź. Niby to kilka gramów, ale jednak 6-cio krotna różnica...
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2015/08/04 06:53
    @Magic: Ja zachęcam do analizowania tej kwestii w następujący sposób: ile jestem w stanie jednorazowo zjeść takiej soczewicy ? Zazwyczaj konsumuje się ją jako dodatek do dania. Przykład: przy 4 -5 posiłkach / dobę i zapotrzebowaniu 2000 kcal / dobę, ilość soczewicy w daniu nie powinna przekraczać 100 g. Jeżeli zawartość tłuszczu w suchym ziarnie wynosiłaby 3 g / 100 g, to soczewica dostarczyłaby z tego tytułu 27 kcal. Nie ma to znaczenia przy całodziennym bilansie.
  • @Izabela, wielkie dzięki za takie spojrzenie na sprawę! U mnie porcja soczewicy w daniu nie przekracza 30g, czyli mogę spać spokojnie. Dzięki!
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2015/08/04 07:58
    @Magic: Pomaganie w sprawach związanych z żywieniem sprawia mi dużą przyjemność :)
    Ps. Zachęcam do tego typu analiz w przypadku innych produktów spożywczych. Przede wszystkim zawsze warto się zastanowić, czy i jakie korzyści dany produkt wniesie do naszego organizmu oraz jaką ilość będziemy spożywać.
    Zalecam skupiać się bardziej na wartościach odżywczych, a nie liczbach :)
  • @Magic "[...] na opakowaniu Sante 3,0g tłuszczów, podczas gdy np. ta zaprezentowana tutaj nie ma nawet pół grama"
    Niecałe pół grama - ale w 1 łyżce, w przeliczeniu na 100 g ma 3 gramy tłuszczu, i też jest od Sante, zobacz podpis pod zdjęciem ;)
  • Niewiedząca 2015/08/16 08:23
    Jeśli nie mam czasu na przygotowywanie śniadania albo mam pustą lodówkę to gotuję taką soczewicę, solę, doprawiam czosnkiem i odrobinką curry, gniotę widelcem i zjadam na toście, pycha. :)
  • Czy to normalne, że podczas gotowania tej odmiany soczewicy cały \\\"kolor\\\" przenika do wody, i po ugotowaniu soczewica jest praktycznie żółta a woda o czerwonym zabarwieniu?
  • to jest w zupełności normalne, ta soczewica bardzo łatwo się rozgotowuje, dlatego najlepiej gotować ją tak, żeby wygotować całą wodę - dzięki temu nie wylewamy smaku ani wartości odżywczych:) zawsze dodaję odrobinę więcej niż podwójną objętość wrzątku - czyli na przykład na szklankę soczewicy dwie szklanki i troszkę wody.

    to chyba mój ulubiony strączek, najlżejszy i najszybszy w przygotowaniu. chyba tylko słodyczy sobie z niej nie wyobrażam, poza tym wszystko - od zup, przez najróżniejsze gulasze, sosy, farsze, kotlety, pasztety, pasty po sałatki.

    p.s. to nie jest żadna specjalna odmiana, tylko brązowa soczewica pozbawiona łupinek.
  • Wczoraj jadłam na obiad "gulasz" z soczewicy, cebuli, pomidorów i ogórków, doprawiony sosem sojowym, czosnkiem i curry i podany z chlebkiem; bardzo smaczne, polecam! :) Czas przygotowania ok. 15 minut, a jeśli użyjemy pomidorów z puszki, to jakieś 6-7 minut ;)
  • Dziś zrobiłam pastę z podsmażonej cebuli i soczewicy, doprawiłam curry, ostrą papryką, czosnkiem i solą. Miało starczyć na trzy dni, obawiam się, że może nie dotrwać do jutra, co chwilę podjadam ;)
    Muszę wypróbować jakiś wariant z pomidorami, albo z gorczycą i kiszonym ogórkiem.
    Czas przygotowania całego słoiczka pasty to ok. 10 minut. Koszt - nie przekroczy złotówki. Żegnajcie gotowe sojowe pasztety ;)
  • w kwestii potraw z soczewicy polecam zaopatrzyć się w garam masalę <3
  • @cuckoo muszę wypróbować w końcu garam masalę, jeszcze nie używałam tej przyprawy.
    Zrobiłam kolejne porcje pasty, mam wersje słodko pikantną z wędzoną papryką oraz prowansalską z ziołami i oliwą z oliwek. Niech sie "przegryzą" w lodówce, i zobaczę, która lepsza ;)
  • Mam pytanie odnośnie gotowania soczewicy (i innych produktów) : we wszystkich przepisach jest coś w stylu "dodać sól przed końcem gotowania"; czy dodanie soli ma jakiś cel np. ułatwianie przyswajania witamin, związków, polepszenie trawienia itp., czy chodzi wyłącznie o walory smakowe? Pytam bo nie dodaję w ogóle soli do gotowania warzyw, ziemniaków, kaszy, ryżu, makaronu itp., a może powinnam?
  • Tvk, nie chodzi tylko o to, żeby nie dodawać jej na samym początku, bo to wydłuża czas gotowania i wszelkie strączkowe/motylkowe lubią wyjść twarde (choć w przypadku czerwonej soczewicy to akurat żaden problem, bo i tak gotuje się migiem i to czasami nawet za bardzo...). Jeśli nie używasz soli, to w tym przypadku nie będzie miało żadnego znaczenia
  • @Eia
    Dzięki za wyjaśnienia :)
    Sól dodaję do gotowej potrawy, o ile mam taką ochotę; a najczęściej wystarczają mi przyprawy i nie dosalam obiadu. Na jutro przygotowałam "indyjski" sos z soczewicy, puszki pomidorów, cebuli i dużej marchewki, z mnóstwem różnych słodko-pikantnych przypraw. Musi się jeszcze "przegryźć" w lodówce, ale już wydaje się smaczny ;)
  • @Izabela czy soczewica to dobry zamiennik kaszy w posilku okolotreningowwym?
  • @cuckoo
    "w kwestii potraw z soczewicy polecam zaopatrzyć się w garam masalę"
    Zaopatrzyłam się ;)
    Zrobiłam soczewicę z pomidorami, marchewką i cebulą; w trakcie gotowania wydawało się nieco jałowe, ale jak postało 6 godzin w lodówce to zaczyna mi się podobać ;)
    Mam zamiar taki sos zjeść jutro na obiad z kaszą jaglaną, a resztkę pewnie przerobię na pastę do kanapek ;)
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2016/02/08 09:04
    @shinigami: Soczewicę można spożywać w posiłkach okołotreningowych. Soczewica i kasza gryczana należą do innych grup produktów żywnościowych. Jak widzimy, soczewica będzie źródłem białka i węglowodanów (oraz błonnika), natomiast kasza gryczana będzie źródłem między innymi węglowodanów: http://www.ilewazy.pl/szklanka-kaszy-gryczanej-2
    Mając na uwadze powyższe, soczewicę warto spożywać zamiennie wraz z innymi strączkowymi (bądź produktami białkowymi), a kaszę gryczaną przyrządzać zamiennie z innymi kaszami (bądź produktami skrobiowymi, np. makaronami).
  • Polecam do klopsików z soczewicy dodać następujące przyprawy: pieprz ziołowy, wędzona papryka, suszona natka pietruszki, kolendra i trochę czosnku. Wczoraj jadłam z ziemniaczanym puree, pomidorem i ogórkiem, dziś po południu będę mieć na obiad z ryżem i sosem pomidorowym, już się nie mogę doczekać ;)
  • kolendra - nasiona czy ziele? to drugie jest straszne:P
  • Zgadzam się z przedmówcą , nasiona jak najbardziej tak , ziele smakuje pluskwami :-( .

Dodaj komentarz na temat ważenia

Oceń smak i właściwości produktu. Podziel się ciekawym przepisem, napisz jak wykorzystujesz go w kuchni. Jeśli produkt jest dla Ciebie nowością nie krępuj się pytać o sposób przyrządzania czy dostępność.

Możesz dodać komentarz jako niezalogowany lub zaloguj się albo zarejestuj aby w pełni korzystać z ileważy.pl

Zobacz jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu

Jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu?

  • powiąż komentarze z Twoim kontem użytkownika
  • nie czekaj na moderację komentarzy
  • zarezerwuj swój podpis / pseudonim
  • dla zalogowanych użytkowników nazwa przy komentarzu prowadzi do profilu gdzie możesz promowac swoją stronę / bloga
  • podstawowe konto jest darmowe a rejestracja trwa ok. minutę