Otręby żytnie

Łyżka otrębów żytnich waży 8g.

  100g na zdjęciu (8 g)
Energia 205 kcal 16 kcal
Białko 15,0 g 1,2 g
Tłuszcz 4,3 g 0,3 g
Węglowodany 26,0 g 2,1 g
Błonnik 39,0 g 3,1 g

Otręby żytnie kalorie w 100g: 205kcal

Zobacz więcej: łyżka otręby żytnie

Ostatnia aktualizacja: 2015.08.03

Ważenie dodano: 2011.03.30 w kategorii Produkty zbożowe

Dzienne zapotrzebowanie

Porcja ze zdjęcia dla 2000 kcal
pokaż dla mojego zapotrzebowania

Producent: Symbio
Inne ważenia tego produktu:

Mamy 33 opinie na temat ważenia - napisz własną

  • Katarzyna 2011/03/31 08:38
    Nareszcie!:D ostatnio bardzo potrzebowalam wlasnie zytnich a byly tylko pszenne i owsiane :D czytacie mi w myslach:D
  • mam pytanie. Podczas diety jakie najlepiej stosować otręby? Pszenne,owsiane czy żytnie? Bo ja w domu posiadam pszenne i nie wiem czy dobrze wybieram..
  • Ania1105 2011/03/31 16:35
    wydaje mi się, że najlepiej byłoby każdych po trochu ;-) przynajmniej ja tak mieszam.
  • Wszystkie są dobre :) zresztą, żytnie mają podobno najmniej błonnika. Ja kupuję różne :)
  • ja uywam pszennych- są najtańsze, najbardziej dostępne i mają według ,mnie najlepsze właściwości. Ale wszystkie otręby są zdrowe i chyba najlepiej je mieszac jak juz napisano powyżej
  • Ja tez używam wszystkich otrębów po trochu, bardzo mi smakuja z jogurtem owocowym.
    Rewelacyjne sa także jako panierka do miesa czy tez dodatek do omletu, albo placuszki otrębowe tez sa pychaa.
  • Mademoiselle 2011/03/31 17:22
    mniam mniam, otręby... własnie sobie schrupałam dwie łyżki z nasionami babki jajowatej :)
  • ok,dziękuję;)
  • Karolcia 2011/04/01 11:13
    @Mademoiselle z czym??? A co to za nasiona? Pierwszy raz słysze o babce jajowatej???
  • Mam pytanie. Czy skoro otręby przechodzą przez układ pokarmowy w prawie niezmienionej postaci, to należy wliczać kalorie od nich pochodzące, kiedy zlicza się ile się zjadło?
  • Nie jest tak, że otręby przelatują całkowicie niestrawione - mają przecież składniki przyswajalne! z bilansu kalorycznego odliczasz BŁONNIK zawarty w otrębach - czyli wychodzi na to, że z każdej porcji otrąb przyswajasz ok. 60% kalorii, skoro mniej więcej (w zależności o rodzaju) 40% stanowi błonnik
  • Okej, dzięki za odpowiedź. ; )
  • Mademoiselle 2011/06/27 12:44
    @Karolcia: babka jajowata to takie zioło które ma bardzo pyszne nasionka :) Troszkę przypomina siemię lniane jeśli chodzi o śluzowatość, ale jest 100x lepsze. Leczniczo się używa do uregulowania perystaltyki jelit :)
  • PatrycjaP 2011/11/10 08:27
    Pani Izabelo, mam do Pani pytanie. Ostatnio w sklepie z żywnością ekologiczną kupiłam otręby żytnie "Młyny Wodne". Mają 205 kalorii w 100 g i aż 65 gram białka!! Jak to możliwe?? To ok 5 razy więcej niż zawartość węglowodanów w tym produkcie. Zaczynam już podejrzewać, że to jakiś błąd w druku ;) Czy mogłaby Pani rozwiać moje wątpliwości. Pozdrawiam serdecznie!
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2011/11/10 12:20
    @PatrycjaP: "Mają 205 kalorii w 100 g i aż 65 gram białka!! Jak to możliwe??" Niemożliwe, wystąpiła pomyłka w druku. Ilość białka w otrębach żytnich kształtuje się na poziomie: 14 - 16 g / 100 g.
  • Ja też mam takie otręby z tak dużą ilością białka. Z tym, że na wszystkich paczkach tak było! I to w paru sklepach. Też mnie to zaskoczyło.
  • A i węglowodany 15 g a tłuszcz 4 g. Przy białku 64.
  • nie możliwe, że 205kcal i 65 gram białka, ponieważ 1g białka to 4 kcal. 65*4=260kcal
  • Otręby żytnie Sante mają 280 kcal na 100 gramów. Z czego wynika tak duża rozbieżność?
  • może są słabiej oczyszczone z maki, więc mają więcej skrobi i mniej błonnika?
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2012/04/23 18:33
    @agata: "Otręby żytnie Sante mają 280 kcal na 100 gramów. Z czego wynika tak duża rozbieżność?" Weszłam z ciekawości na stronę Sante i tam poza wartością kcal (280 kcal / 100 g) pozostałe składniki są takie same jak pod naszym zdjęciem.
    Gdybyśmy za pomocą współczynników energetycznych Attwatera zrobili proste przeliczenia (1,2 x 4 + 4,3 x 9 + 26 x 4) uzyskamy liczbę 202,7. Czyli bliżej jej 205 kcal niż 280 kcal. Jednak do tych równoważników Attwatera trzeba podchodzić rozważnie, bo często wartość energetyczną produktu nie oblicza się na podstawie nich, a wynika ona z przeprowadzonych badań laboratoryjnych surowców / produktów / dań, które mogą wskazać w naturalny sposób inne wyniki.
  • Jest Pani niesamowita! Dziękuję za tak rzetelną odpowiedź. Skoro składniki są takie same, to chyba nie ma co przejmować się tą różnicą:)
  • witam, mam pytanie techniczne:
    czy takie otręby (pszenne, żytnie, owsiane) lepiej mielić przed zjedzeniem dla lepszej przyswajalności czy nie ma to znaczenia?
    Wiem, że siemie lniane zaleca się mielić, dlatego pytam.
    Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.
  • Panczo, wydaje mi się, że w przypadku otrąb nie ma to znaczenia. Natomiast w przypadku siemienia już ma, ponieważ jest to produkt tłuszczowy, a tłuszcz się utlenia. Mam nadzieję, że dobrze piszę :) Pozdrawiam!
  • Ja to widzę bardziej tak, że tłuszcz się utlenia już po zmieleniu, dlatego nie należy za długo przetrzymywać takich zmielonych. Natomiast pomiędzy utlenianiem tłuszczów a samą przyswajalnością nie widzę związku? Przyswajalność siemienia zależy raczej od jego zmielenia bo niszczymy w ten sposób twardą "obudowę" ziarna umożliwiając lepszy dostęp enzymom do wnętrza produktu. Dobrze mówię?
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2013/01/06 12:26
    @Panczo: "czy takie otręby (pszenne, żytnie, owsiane) lepiej mielić przed zjedzeniem dla lepszej przyswajalności czy nie ma to znaczenia?"
    To zależy od tego, co chcesz osiągnąć spożywając otręby.
    Stopień rozdrobnienia surowców / produktów zawierających błonnik ma wpływ na oddziaływanie fizjologiczne w organizmie.
    Czym bardziej rozdrobnisz otręby, tym w łagodniejszy sposób będą wykazywać swoje typowe właściwości błonnikowe (np. otręby pszenne jako przedstawiciel błonnika nierozpuszczalnego będą w mniejszym stopniu drażniły jelito jak tzw. "szczotka fizjologiczna", a otręby owsiane - jako przedstawiciel błonnika rozpuszczalnego, według danych naukowych będzie posiadać zmniejszony stopień zatrzymywania np. cząsteczek glukozy).
    Jeżeli osoba ma wrażliwy przewód pokarmowy, to chcąc przyjmować błonnik, powinna uprzednio rozdrobnić surowce / produkty, poddać je temperaturze itd...
  • Witam.

    Postanowiłem porównać wartości odżywcze mąk i otrębów.
    No i wychodzi mi coś takiego, że po przeliczeniu makroskładników wartość kaloryczna różni się w podanych przez Was produktach. Kaloryczność jest czasami uwzględniona po odjęciu kaloryczności błonnika a czasami pozostawiona bez jego odjęcia. Może to jakiś wpływ błonnika albo rodzaju błonnika - nie wiem.
    Nie jest to jakiś wielki problem, ale chciałbym wiedzieć jak to jest.

    Druga sprawa. Może ktoś wie o co chodzi z mąką ziemniaczaną a skrobią ziemniaczaną? Jest jakaś różnica w wartościach ? :)

    Pozdrawiam i dziękuje za wszystkie info, które wyniosłem z waszej strony. Super strona i super ważenia!
  • Maciej[autor ilewazy.pl] 2013/02/09 09:56
    @Łukasz: Tak, zgadza się to co piszesz. W zależności od źródła czasami wartości mamy podane z węglowodanami całkowitymi a czasami z przyswajalnymi. Zamierzamy to uporządkować w najbliższym czasie (i podawać tylko przyswajalne). Musimy się też zastanowić z błonnikiem, bo tutaj też są rozbieżnośći w danych (wg obowiązujacego rozporządzenia błonnik dostarcza 2 kcal / 1g - jednak nie każdy producent tak to uwzględnia)
  • Nie rozumem. To błonnnik dostarcza 2 kcal na g czy nie. Zawsze było mówione, że błonnik nie dostarcza kalorii. Bez błonnika otręby mają około 200 kcal z błonnikiem około 280 kcal na 100g (na przykładzie Sante). Teraz nie wiem jak to liczyć. Co sądzicie? Liczyć błonnik, czy nie?
  • Maciej[autor ilewazy.pl] 2013/03/28 09:28
    @Dan: Wg najnowszego rozporządzenia (link w moim poprzednim komentarzu) dla błonnika należy uwzględnić 2 kcal / g, ale w praktyce różnie z tym bywa i nie we wszystkich źródłach danych jest to uwzględnione.
    Proponuję nie liczyć, ale orientacyjnie szacować. Otręby nie są spożywane na kilogramy i sposób liczenia nie będzie miał w ich przypadku znaczącego wpływu na dzienny bilans energetyczny.
  • Powinno być OTRĄB a nie OTRĘBÓW BO TO JEST TA OTRĘBA A NIE TEN OTRĘB
  • Obie formy są poprawne. "Otręby" występują tylko w liczbie mnogiej. Marna prowokacja.
  • Izabela[autor ilewazy.pl] 2015/08/03 14:50
    @Fitgirl: Jeżeli na www.ilewazy.pl uznajesz jakąś kwestię niezgodną ze swoim poglądem, to nie ma potrzeby od razu krzyczeć...

    Cytuję pytanie i odpowiedź ze strony Słownik języka polskiego PWN:
    "Witam,
    chciałam dowiedzieć się więcej na temat słowa otręby. Czy występuje ono wyłącznie w liczbie mnogiej? Jak odmienia się przez przypadki, chodzi mi konkretnie o to, czy mówi się, że coś jest zrobione z otrębów, czy z otrąb?
    Dziękuję za odpowiedź Marzena Borowska
    Otręby mają wyłącznie wartość liczby mnogiej. Dopełniacz brzmi otrąb lub otrębów, obie formy są uważane za poprawne.
    Mirosław Bańko, PWN"

Dodaj komentarz na temat ważenia

Oceń smak i właściwości produktu. Podziel się ciekawym przepisem, napisz jak wykorzystujesz go w kuchni. Jeśli produkt jest dla Ciebie nowością nie krępuj się pytać o sposób przyrządzania czy dostępność.

Możesz dodać komentarz jako niezalogowany lub zaloguj się albo zarejestuj aby w pełni korzystać z ileważy.pl

Zobacz jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu

Jakie są zalety rejestracji przy komentowaniu?

  • powiąż komentarze z Twoim kontem użytkownika
  • nie czekaj na moderację komentarzy
  • zarezerwuj swój podpis / pseudonim
  • dla zalogowanych użytkowników nazwa przy komentarzu prowadzi do profilu gdzie możesz promowac swoją stronę / bloga
  • podstawowe konto jest darmowe a rejestracja trwa ok. minutę